
 1 

CHRONOLOGY OF A CONFLICT: 
 UNETHICAL EDITORIAL CONDUCT AND ABUSE OF POWER 

 AT POLITICS AND THE LIFE SCIENCES* 
 
 

Frank J. Sulloway 
University of California, Berkeley 

(2004) 
 
 
      Introduction.  In 1996, after conducting twenty-six years of research on the topic, I 

published Born to Rebel: Birth Order, Family Dynamics, and Creative Lives.  This book 

contained numerous statistical analyses, including a meta-analysis of the birth-order 

literature.  Meta-analysis is a complex statistical procedure for combining previously 

published results.  Through meta-analytic amalgamations of previous findings of a similar 

nature, statistical error is reduced in the same way that sampling errors are reduced in polling 

when using large samples.  To accomplish this meta-analysis of more than a hundred 

previously published studies, I spent months classifying outcomes in theoretically 

meaningful ways and then tabulating the results.  To verify my methods and to discuss 

relevant technical issues, I consulted with meta-analytic experts at Harvard University, 

including Robert Rosenthal and Donald Rubin.  In connection with my analyses of more than 

a hundred historical events in science, politics, and religion, I also recruited 110 expert 

historians to provide nominations and to perform ratings, in an effort to facilitate reliability 

and validity. 

In 1997, a year after my book appeared, Frederic Townsend--a commodities trader and 

lawyer who appears to have little or no advanced training in behavioral science or statistics, 

much less the complicated methods of meta-analysis--felt qualified to write a review of my 

                                                 
* Http://www.sulloway.org/chronology.html 



 2 

book, which purported to make important criticisms of my methods and results.  Not 

understanding the complexities of the various statistical procedures used by me, Townsend 

resorted to numerous unscientific, intemperate, and wild assertions. 

I wrote to Townsend, detailing the numerous statistical and other errors in his 

interpretations and methods, in a twelve-page letter (4 November 1998).  By this time, 

Townsend had expanded his naïve and misguided statistical comments into a longer 

manuscript.  In the spring of 1998 this manuscript was submitted for publication in a journal 

called Politics and the Life Sciences.  The many errors that were identified in my letter had 

been carried over into the new manuscript.  Townsend's expanded treatment also contained at 

least one wild, clearly defamatory statement.  Townsend's mistaken analyses and defamatory 

claims were based on his failure to understand even the most basic statistical methods, as 

well as his failure to consult relevant scientific publications. 

Although Townsend had been informed about many of the problems in his second 

manuscript, he made no effort to correct them before publication, instead writing to say it 

was too late.  His manuscript was scheduled to be circulated to commentators as part of an 

open peer commentary format, but the manuscript had not in fact been sent out, so changes 

were still possible.  My 4 November 1998 letter to Townsend had included a three-page list 

of the most important errors and inconsistencies in published summaries of data that he was 

using to criticize my meta-analysis of the birth-order literature.  There were more than forty 

such errors as well as other serious technical problems.  Without first correcting these errors 

in the published literature summary (which required consultation of the original 

publications), Townsend's attempt to replicate was impossible (Sulloway, 2000, 2002a).  

Townsend at first ignored this list of errors and other corrective information that I sent to 



 3 

him, which called into question his whole argument about these data, as well as other 

matters.  Instead, Townsend attempted to publish his original claims without alteration.  In 

addition, he made no reference to my prior communication of this corrective information and 

continued to claim that I had not "released" my data.  Hence Townsend had made clear that 

he either did not understand, or had decided not to follow, typical ethical and publication 

norms in science.  These norms dictate that one does not knowingly publish errors.  If one 

discovers that there are serious errors in a manuscript, prior to publication, it is the ethical 

standard that one corrects these errors. 

Based on Townsend's unwillingness to follow what I considered basic norms and ethical 

standards in science in this particular episode, together with his lack of understanding of even 

the most basic statistical concepts and methods, I decided not to continue to treat him with 

certain time-consuming courtesies I might have afforded to my scientific colleagues.  I was 

no longer willing to spoon-feed him data that were already available in the public domain, 

which he could readily find and examine himself.  To determine the correctness of this 

decision, I consulted experts on scientific publication and ethics.  My decision to cease 

scientific exchange of data with Townsend was fully supported by senior officials whom I 

consulted at the American Psychological Association, the American Psychological Society, 

and the National Science Foundation, as well as by numerous scientists I conferred with at 

the Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (Stanford University) and around 

the country. 

Gary R. Johnson, the editor of Politics and the Life Sciences, decided to publish 

Townsend's error-ridden manuscript, including libelous claims, even though Johnson had 

been previously warned by at least one peer reviewer of the inappropriateness of publishing 



 4 

such an unscientific diatribe.  On 2 December 1998, Johnson sent Townsend's target piece to 

me and many of my peers, for commentary before publication.  A few days later, upon 

superficial review of Townsend's target manuscript, I saw that it contained many of the same 

errors that I had already identified in his book review and about which I had written to him.  

Hence I sent that correspondence to Gary Johnson, along with a cover letter alerting him to 

the many misleading accusations that Townsend had already published about my book.  On 

careful reading of Townsend's target manuscript, I realized that he had stepped over the line 

between misguided criticism and out-and-out libel.  In a 10 January 1999 letter sent to 

Johnson--still  before publication of Townsend's target manuscript and the commentaries on 

it--I objected to the circulation of Townsend's outrageous libelous remarks, raised legal 

concerns, and stated that I would take unspecified action to protect myself if Johnson did not 

correct the offending portions of his manuscript.  Townsend's conduct could not simply be 

explained by the excuse of naivete.  He had already been told in detail about his errors and 

had made no effort to correct them.  This was a striking departure from the norms of 

responsible scientific criticism.  What follows is a chronology of the events that transpired 

thereafter at Politics and the Life Sciences. 

Unfair Format and Rules of Exchange.  Instead of publishing Townsend's 1998 

manuscript as a book review, which would have been the customary practice for a criticism 

of a book, Gary Johnson decided to make Townsend's critique into a so-called "target 

article.”  Historically, a target piece is the original work or a synopsis of the original work, 

not one person's critique (much less a review authored by someone with no scientific or 

statistical knowledge and expertise).  



 5 

This seemed an unfair and biased editorial move on Johnson's part.  Johnson himself 

later admitted to me that, in nearly a decade as a journal editor, he had never employed this 

unconventional format before.  Analogous to a biased trial, this format is about as fair as 

asking jurors (the commentators) to reach a verdict, having only heard one side of the 

argument.  I protested, to no avail, that if my work was to be critiqued, it would normally be 

the target article, and the discussion would follow standard journal debate rules. However, if 

one were to use this odd format, it would seem to be more fair and balanced to at least 

present both the critique and the author's rejoinder to the commentators at the same time, so 

the commentators could consider both sides of the arguments before responding.  Johnson 

refused to permit this more balanced format.  

In addition to the biased format, Johnson’s actions were in other ways unjust to me from 

the start.  In his hurry, Johnson did not perform normal editorial duties of redacting what 

appeared to be defamatory content, before circulating Townsend’s critique to anyone.  

Instead, he sent unjustified libelous statements to not only reviewers but later to 

commentators.  I have read many other reviews of Born to Rebel, and my previous book on 

Freud (Sulloway, 1979), that contained criticism I considered incorrect or unduly harsh.  

However, this particular instance went far beyond academic criticism to become a reckless, 

inflammatory attack filled with needless innuendo and apparent libel. 

Not only was the format biased, but initially I was not even invited to reply to the 

commentators (only Townsend was to be allowed to do so).  According to these unusual rules 

of the exchange, I could be criticized by anyone in the discussion, but could only respond to 

Townsend.  After I protested the bizarre unfairness of this additional feature of the already 



 6 

unbalanced format, Johnson relented, promising to allow me to reply to all the commentators, 

as well as to Townsend.  This promise Johnson subsequently failed to fulfill. 

I was also very constrained in my ability to explain my side of the arguments, because I 

was allowed less than half of the total number of words allotted to Townsend and the 

commentators.  Why was this a problem?  As an analogy, imagine that an amateur scientist 

with no training in cosmology submitted an article to Scientific American critiquing a 

respected cosmologist and accusing him of scientific fraud and deceit.  (In fact, Scientific 

American, along with many other scientific journals, occasionally does receive such 

manuscripts.)  Imagine also that Scientific American elected not only to publish this 

amateur's article, but then invited a team of other cosmologists to comment on it, and also 

then invited the first cosmologist himself to comment.  Because the amateur would likely not 

understand the physics and mathematics behind this cosmologist's theories, the cosmologist 

himself would have to allocate a large amount of his space just to explaining the basics of his 

own theory and why the amateur had misunderstood it.  This scenario is ridiculous, of course, 

but no less so than what happened at the journal Politics and the Life Sciences.   

In retrospect, I should not have agreed to participate in this exchange, because the deck 

was stacked from the beginning.  However, the mere publication of such defamatory 

accusations can damage an innocent person's reputation.  Scientists are particularly 

vulnerable to such smear tactics, as their profession is that of "searching for the truth."  Even 

entirely false allegations of sloppiness or intentional wrongdoing can besmirch a scholar's 

reputation and can cast doubt on the credibility of that scientist's work.  Hence, editors have a 

professional responsibility not to recklessly publish unsubstantiated accusations, especially 



 7 

those that are being made by individuals who lack the training and expertise to judge the 

underlying work. 

Another unfair aspect of the format involved the element of time.  As a busy scholar, 

then at the Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (Stanford), I was involved 

in other prior publishing commitments with their own deadlines.  When I asked Johnson to 

postpone publication of this exchange to the next issue of his journal, so that I could have 

adequate time for a reply, Johnson informed me that he did not have a sufficient backlog of 

submissions that could supply the current issue and that publication would have to proceed 

with or without my reply.  Had I not been the target of criticism, I would have simply 

declined to participate.  But under the circumstances, I was forced to drop what I was doing 

and turn my attention to the PLS issue, despite adequate time for a thoughtful reply. 

Several journal editors I consulted at this time agree with this general assessment about 

the unfair nature of Johnson's peculiar roundtable format and rules of exchange.  One of 

these journal editors (Stevan Harnad, of Behavioral and Brain Sciences) wrote to Johnson to 

recommend a significant change to correct this "unbalanced" format (namely, allowing me to 

write a Precis of Born to Rebel, as is customary with scholarly exchanges involving books, to 

precede Townsend's critique).  Johnson rejected this recommended change. 

Apparent Defamation.  My six-page letter to Gary Johnson (10 January 1999) stated 

that I thought the Townsend manuscript--especially the Abstract--was defamatory.  It is very 

important here to differentiate between the intellectual content of Townsend's critique--

however critical and misguided it may have been--and any carelessly or recklessly written 

portions of manuscript that had crossed over the line into libel.  As becomes apparent from 

my subsequent actions, I had no objection to the publication of Townsend's criticism, devoid 



 8 

of a small number of defamatory passages, and I explicitly encouraged Johnson to publish 

this critique of my work in a cleaned-up (legal) version.  I was fully aware, moreover, of the 

potential harm that could be done to my reputation if I was falsely portrayed as having tried 

to squash publication of another person's intellectual criticisms--no matter how ignorant these 

criticisms might be.  Accordingly, I took extensive steps to be certain that it was clear to 

Johnson and to everyone that I was not trying to subvert criticism, just defamation.  Science 

is not above the law.  As every journal editor knows, freedom of expression does have certain 

legal limits, and it is the job of the editor to enforce those limits--but Johnson had not done 

so. 

Johnson himself was clearly aware of the problem with Townsend's manuscript.  In 

December 1998, he told me by telephone that Townsend, who has apparently has no 

advanced training or degree in science, had little idea what kind of language was permissible 

in a scientific publication.  At least two of the four reviewers had warned Johnson about the 

intemperate language contained in the target manuscript.  Johnson also said that the next 

issue of PLS had gotten behind schedule owing to the extensive work required in trying to 

edit Townsend's intemperately worded manuscript.   

Intemperate language was not the only problem with Townsend's manuscript.  Townsend 

claimed, for example, to be performing independent replications of my research (and to have 

failed to obtain the same results).  Owing to his ignorance of basic statistical methodology 

and practices, he was doing no such thing.  A replication is not something that vaguely 

approximates the original study.  To the extent humanly possible, it must be an exact 

duplicate, so that explanations of different outcomes do not fall on these confounding factors 

that have changed.  If the person who is conducting the replication changes the methods 



 9 

and/or the analyses, he or she has not replicated the original work.  Townsend did just this.  

He conducted a different study with different methods and analyses and then declared that it 

was a “replication,” which it was not.  Failure to find the same results in a different study 

may be interesting, but such an outcome does not refute the original study, because the 

methods and statistics change and hence can change the outcome.  This would be like 

altering the ingredients and cooking time in a famous chef’s dessert recipe and then 

complaining that the chef had done something amiss because one's own dessert did not taste 

the same. 

Townsend had failed to recognize an essential feature of scientific research.  Different 

researchers sometimes come to different conclusions for completely justifiable reasons.  

These sources of discrepancy include differing samples, differing methods, sampling error, 

disparities in statistical power, inadvertent mistakes, insufficient training or expertise, and 

tacit knowledge (Rosenthal and Rosnow, 1991; Collins, 1992).  Furthermore, differing 

results from efforts at replication are often a source of scientific advance, because such 

differences may point to important moderator variables.   

Responsible scholars attempt to rule out such methodological issues before jumping to 

the conclusion of any wrongdoing.  When I have encountered problems in replicating other 

researchers' findings, or when I encountered what I thought to be significant errors in their 

reported findings, I have contacted such investigators for clarification, before publishing on 

the subject.  Other scholars have occasionally contacted me for the same reasons.  By 

contrast, Townsend, who had already received corrections of his work from me by letter, 

before publication of his own manuscript and before its dissemination to PLS commentators, 

made no effort to amend his various analyses in order to ascertain whether such technical 



 10 

issues were responsible for his inability to replicate.  As I have shown elsewhere (Sulloway, 

2000, 2002a, 2002b), Townsend's repeated failures to perform even remotely accurate 

replications, together with his disregard for the requisite methodological information, has led 

him to numerous incorrect and often reckless conclusions (Townsend, 1997, 2000).  When 

these numerous methodological oversights and associated errors are taken into account, 

Townsend's own data yield consistent replications and confirmations of my previous results. 

My findings have also been replicated and confirmed by other researchers (Numbers, 

1998; Salmon and Daly, 1998; Paulhus, Trapnell, and Chen, 1999; Zweigenhaft and Von 

Ammon, 2000; Hertwig, Davis, and Sulloway, 2002; and Rhode et al. 2003).  Null findings 

also continue to be reported in birth-order research, as they have for the last half century (see, 

for example, Jefferson, Herbst, and McCrae, 1998; and Freese, Powell, and Steelman, 1999).  

Such null results appear to reflect differences in methodology, samples, statistical power, and 

behavioral context, as well as other factors that are normal sources of disparities in 

behavioral research.   

Shortly after I first examined Townsend's (1998) manuscript, two lawyers informed me 

that the manuscript was libelous, and four respected journal editors told me that it contained 

language and assertions that were unacceptable in a scientific publication and that also 

appeared, to some of them, to be libelous.  Arie Kruglanski, editor of the Attitudes and Social 

Cognition section of the Journal of Personality and Social Psychology, was one of the four 

journal editors who examined the original Townsend manuscript.  Another was  Michael 

Shermer, editor of Skeptic magazine and a regular columnist for Scientific American.  

Lawrence Pervin, former editor of Psychological Inquiry, wrote to me on 11 February 1999 

that certain sentences in Townsend's Abstract were objectionable and ought to be deleted, 



 11 

and he hoped that Johnson would not attack me for making such a legitimate request.  The 

fourth (former) journal editor was Neil Smelser, then Director of the Center for Advanced 

Study in the Behavior Sciences, at Stanford University, where I was spending the year in 

1998-1999.  The manuscript was also examined by Lynn Gale, the Center Statistician, who 

found it to be "so flawed in content, unacademic in style, and outrageous in its language that 

it should not have passed any competent, unbiased peer review team."  

In addition, Martin Daly (McMaster University), who had been a peer reviewer of the 

Townsend target manuscript, described it to me (and to Johnson in his peer review) as "a 

bloated, biased rant."  After reading a draft of my 10 January 1999 letter of complaint to 

Johnson, before it was sent to Johnson, Martin Daly's response was that he had previously 

pointed out some of these same problems in language and content to Johnson.  (Daly is 

coeditor of Evolution and Human Behavior.)   

These collective judgments by five journal editors and a professional statistician 

underscore an unfortunate reality about peer review in science, namely, that it is an imperfect 

mechanism for adjudicating publication merit, especially in less prominent journals.  As one 

observer of the problem has wryly noted: "Let's admit it--and this is the real dirty secret of 

academic publishing--one can publish just about anything if one goes far enough down the 

list of [journal] impact factors.  There are papers all around us containing problems glaring 

enough to fail their authors in undergraduate midterm exams" (Svetlov, 2004).  The 

publication of such papers usually causes little harm, as errors of any significance will 

generally be corrected by other investigators.  But the publication of error-ridden papers, and 

the making of false allegations based on such errors, is another matter entirely. 



 12 

One might wonder why I reacted the way I did to Gary Johnson’s early editorial 

conduct.  If Johnson had fulfilled his editorial responsibilities, he would have insisted that 

Townsend remove any wild, unsubstantiated allegations and not distribute the defamatory 

form of Townsend's manuscript to the reviewers and commentators, who are my professional 

colleagues.  However, Johnson had shirked this most basic obligation not to circulate libelous 

material.  By the time I saw Townsend's paper, it had already been widely disseminated in its 

defamatory form.  Hence, from the start Gary Johnson was remiss in his editorial 

responsibilities, violating my professional and legal rights.  This circumstance just added to 

the fact that Johnson, from the beginning, had shown bias, unfairness, and a lack of editorial 

neutrality.  The standard exchange starts out with a neutral target article that is then lauded or 

criticized by a balance of commentators.  By making Townsend's hostile diatribe the center 

of the discussion, Johnson had created an inequitable format with a distinctly negative bias at 

the outset toward me and my work.  This format was potentially prejudicing responses by the 

commentators, who were being denied access to my response. 

Johnson Mischaracterizes My Position.   Gary Johnson interpreted my 10 January 

1999 complaint as a threat to sue him and/or his publication.  While I was asserting that I had 

normal legal rights, which he had a responsibility not to recklessly violate, I had no intention 

of litigating anything. Somehow Johnson seemed to believe that because I had become an 

academic, I had waived my legal right not to be libeled.  Academic or scientific criticism is 

one thing.  Outright lies and personal attacks are another. 

Instead of reflecting on the illegality of his conduct and rectifying the situation, Johnson 

got on his high horse and launched a self-righteous defense that I was trying to interfere with 

the progress of science and trying to suppress free speech.  This was absurd.  I have been 



 13 

criticized by many scholars and lay reviewers in my career.  Some of these criticisms were 

well founded; others, I believe, were unfounded.  But according to five journal editors and 

two attorneys, Townsend's manuscript went way beyond the bounds of scientific discourse 

into the unfettered accusations of someone who knew little about which they wrote. 

However, I had no intention of suing anyone, so I repeatedly wrote Johnson to reassure 

him on this point.  Instead, I wanted Johnson’s actions and Townsend’s writings  to be 

lawful--not to violate my normal legal right not to be defamed.  In two different letters I 

wrote in February 1999 I reiterated that I had no intention of suing Johnson, his journal, or 

anyone associated with it in connection with Townsend's manuscript and that I very much 

wished for publication to go forward, with the few reckless, defamatory statements modified 

or removed.  For example, I stated on 18 February 1999: "As I have said before, it is not my 

intention to sue you or your journal over the publication of Townsend's manuscript."  I did 

quite obviously want Johnson to edit out any material that he found, after consultation with 

attorneys, to be libelous, as is customary for editors to do.   

In February 1999, rather than to respect my rights to fair treatment and solid criticism, 

Johnson threatened to entirely cancel publication of the roundtable debate unless I signed a 

legal release indemnifying all concerned parties for all future damages, even for text that had 

not yet been written and that I would not be able to see before publication.  After being told  

by an attorney that "no attorney in the country would advise you to sign that release,"  I 

declined to sign away all of my past, present, and future legal rights with respect to whatever 

Johnson might choose to publish.  Several of the journal editors I had previously consulted, 

as well as other professional colleagues, uniformly supported me in this decision.  No one 

ever asked me to sign a more reasonable and limited indemnification.  



 14 

To assure that the intellectual debate was published, given Johnson's threat to cancel it, I 

then approached the editors of two journals, Psychological Inquiry and Behavioral and Brain 

Sciences, and proposed that a roundtable discussion be published there and that Townsend 

specifically be invited to participate in this exchange, so that Townsend's own right to free 

expression would be preserved.  I believed that these two mainstream journal would follow 

legal and customary scientific editing practices, while allowing legal free speech and 

criticism.  At this time Psychological Inquiry had a backlog of previously proposed 

roundtable discussions.  But my proposal to BBS, made to editor Stevan Harnad on 19 April 

1999, was encouraged (subject to the customary procedures of peer review).  The possibility 

of being considered for a multiple commentary in BBS was ruled out when I received 

Johnson's letter of 30 April 1999, announcing that the roundtable exchange was not going to 

be cancelled after all, but rather would go forward.  

Johnson Proposes New Ground Rules for the Exchange and Then Covertly 

Changes these Rules.  In a letter dated 30 April 1999, Johnson informed commentators that 

publication of Townsend's manuscript was going forward and that he and Townsend would 

"reexamine his manuscript to see if any passages might be usefully rephrased" and that the 

manuscript, "with or without changes," would then be published.  Any changes, moreover, 

would be individually indicated for the commentators, in case these changes affected 

anything that the commentators or I had already written in response to Townsend.  By 

implication, the changes would be modest.  Based on this assurance, which seemed to resolve 

the whole problem, I proceeded to complete an 16,000 word reply to Townsend's target 

critique.   



 15 

Instead of doing what he had promised, at some unknown time after 30 April 1999, 

Johnson covertly gave Townsend permission to make wholesale changes in the substance of 

the manuscript.  These changes went far beyond the deletion of the wild, defamatory 

remarks, and they occupied Townsend over the next year, while we all waited, expecting to 

receive a slightly more temperate, revised manuscript from Townsend.  Instead of receiving a 

revised manuscript with rephrased passages highlighted, all of us received an almost entirely 

new manuscript. 

Not only did Johnson allow a wholesale rewrite of Townsend’s target manuscript, but he 

communicated my confidential correspondence to Townsend: sending Townsend a sneak 

preview of my rejoinder, which I had outlined in a six-page letter I had sent Johnson as 

editor.  I had explicitly stated that this communication was to be held in confidence, with the 

qualification that Johnson could show this letter to his lawyers.  By betraying this confidence 

and sending Townsend many of my intellectual and scientific responses, Townsend was able 

to incorporate changes in his manuscript to dodge these issues.  This foreknowledge of much 

of my rejoinder allowed Townsend to take full advantage of my positions, without my 

permission and, more astonishingly, without any acknowledgment of this fact by Townsend.   

This illicit misappropriation of my unpublished scientific work rendered much of my 

response irrelevant, and forced me to start almost from scratch to respond to the new 

Townsend manuscript.  The responses of some of the other commentators also appear to have 

been undermined by this unauthorized transfer of information to Townsend.  Johnson claims 

that he needed to send Townsend my correspondence to help him remove any potential legal 

problems.  An editor’s red pen was all that was needed to accomplish this task.  Furthermore, 

if Johnson’s actions were forthright and correct, why did he hide the fact that he had 



 16 

breached my confidence, until after Townsend had rewritten his book review incorporating 

my ideas, and irate commentators began withdrawing from the exchange because their own 

critiques were now invalidated.  Not only was this an apparent breach of editorial neutrality 

and responsibility, but I suspect it was illegal (and certainly unethical--i.e., editorial 

misconduct) to circulate my unpublished scientific thoughts and to allow them to be used 

without acknowledgment by Townsend.  In essence, Johnson had invited me to reply to a 

manuscript that he privately knew he was never going to publish, thereby insuring that my 

initial reply, on which I spent many months, would also not be published.  Because of these 

ongoing editorial lapses on Johnson's part (which included misappropriation of intellectual 

resources and breach of promise), I finally protested to his superiors at this university, stating 

that I thought his actions rose to the level of misconduct.  In doing so, I was also taking steps 

under the state of Michigan's Whistleblower Protection Act, trying unsuccessfully to halt the 

retaliation that had already started and continues to this day.  (Johnson had previously 

retaliated against me in a letter sent to all of the commentators, as well as by subsequent 

actions.)  My complaint was ethical in nature.  

In justification of his secretly sending Townsend not only my itemization of the 

defamatory items, but also my preliminary rejoinder to the substance of the critique, Johnson 

has claimed that I demanded that Townsend's manuscript be completely revised.  This is 

untrue.  Although I did say that the manuscript might require extensive changes to remove 

the embedded defamatory remarks, I also stated very clearly in writing that I would be 

satisfied with the deletion of just one particularly outrageous, defamatory phrase from the 

Abstract of the manuscript.  Irrespective of what was needed to edit this document to make it 

a legal and scientific criticism, not a slanderous attack, Johnson had no right to mislead me 



 17 

and the other commentators about what steps he was taking.  Nor had he any right to forward 

privileged communications to Townsend.  I drafted my response based on Johnson's 30 April 

1999 assurance that the substance of Townsend’s target article would be essentially the same, 

with a few minor revisions or rephrasings highlighted for the benefit of commentators.  In 

addition, Johnson also had an editorial responsibility toward all of the other commentators, 

who had already written their replies to the original Townsend manuscript. 

A Majority of the Commentators Withdraw in Protest.  Over a year later, in July 

2000, commentators finally received the new Townsend manuscript, which had become a 

"moving target" and bore little resemblance to the original manuscript.  What Townsend and 

Johnson had done was to take advantage of the situation in order to evade legitimate 

criticism, after the peer commentary process had already been completed.  Soon thereafter, 

eleven (more than half) of the commentators told Johnson they would withdraw in protest 

over Johnson's allowing Townsend to submit a mostly new article.  All of these 

commentators were hoping that the editor would agree, in the face of these formal protests, to 

publish an edited version of the original target article, with only the defamation removed, 

instead of the largely new manuscript, to which their already written critiques failed to 

respond.  Any additional material Townsend might wish to publish should have been 

published at a later date, as a normal part of the follow-up discussion. 

Johnson was unmoved by these protests and refused to publish any form of the original 

target article.  Therefore, some commentators refused to continue to participate.  Other 

commentators (those who were the most critical of the original manuscript) were forced to 

withdraw their original critique--now rendered largely irrelevant--and reluctantly chose to 

drop out of the exchange because they were unwilling or unable to take the time and energy 



 18 

to write a new commentary on the new critique.  Martin Daly (McMaster University) wrote 

an angry letter of protest to Johnson on 2 August 2000, withdrawing with his coauthor 

Catherine Salmon.  Daly later told me that, in his opinion, Johnson had done the wrong thing 

every step of the way.  An independent perspective on the whole matter was provided by 

Stevan Harnad, editor of Behavioral and Brain Sciences, who wrote on 11 August 2000: "It 

is not viable, nor is it a reasonable thing to ask of busy people, to go through multiple 

iterations of this--forcing commentators to read a revised target article, and to revise their 

commentaries accordingly, or forcing authors to read revised commentaries, and to revise 

their Responses accordingly.  The rules of the game have to be made clear to everyone in 

advance, and they must be obeyed by all, otherwise precisely the sort of divergence and 

frustration described below [in Martin Daly's 2 August 2000 protest to Gary Johnson] is 

likely to occur."   

Similarly, Dean Simonton, another of the commentators, complained to Johnson on 6 

September 2000: "The manner in which this journal section is being put together departs 

significantly from professional norms. . . .  As a consequence, I would like to withdraw my 

commentary from the special section.  On the other hand, if you are willing to publish 

Townsend's original essay, then I would be glad to have the original version of my 

commentary also published.  I was a little irked, anyway, that one of the major criticisms in 

my first comment was rendered completely irrelevant after Townsend was permitted to write 

what must be considered an entirely new critique--a frustrating experience that I evidently 

share with other commentators."  At another point, Simonton also wrote to me about 

Johnson's permitting such extensive substantive changes: "It just makes no sense, and 



 19 

violates the norms of scholarship.  It's simply unprecedented and patently unjust.  Well, that's 

my opinion, and you can quote me." 

The withdrawal of Martin Daly, Catherine Salomon, Dean Keith Simonton, Lawrence 

Nyman, Delroy Paulhus, Paul Wehr, Paul Trapnell, Cécile Ernst, B. G. Rosenberg, Allison 

Rosenberg, and myself created a major problem.  If those scientists most critical of 

Townsend refused to participate, Townsend’s new critique would be published largely 

without commentaries by myself and some of the most critical commentators.  In addition, no 

one would be responding to criticisms of my work by those commentators who had not 

withdrawn from the exchange.  This was particularly problematic, because it was those 

commentators who had largely ignored Townsend’s target article and turned their critical 

scope on my own work, who were not forced to undertake major rewrites of their 

commentaries, and hence had not withdrawn in protest.  In short, Townsend's substantial 

rewrites had created yet another bias in the exchange. 

Therefore, I reluctantly agreed to write a new response to Townsend and a response to 

the critiques of my work written by the commentators.  I also encouraged the other 

commentators who had withdrawn to rejoin the debate.  My participation required throwing 

out most of my previously written 16,000-word response, and the authoring of a new one, 

along with a brief response to the new commentaries, which wasted many weeks of my time.  

Of the eleven commentators who had withdrawn from the exchange in protest, eight 

agreed to reenter the exchange.  Two additional commentators, who had been very critical of 

the first Townsend critique, were unwilling to rewrite their critiques, which had been 

rendered almost irrelevant by Townsend's substantive changes.  A third commentator 

declined to participate on ethical grounds (in protest over the ethics of Johnson's actions), and 



 20 

a fourth commentator apparently withdrew at this time.  The last of the revised commentaries 

among the remaining members of the roundtable exchange were submitted for publication in 

February and March 2001.  According to Johnson's letter to the commentators dated 10 July 

2000, I was to be given the last word in this round of the exchange. 

Another Breach of Editorial Promise: Amazingly, three more years went by before 

Johnson, in February 2004, finally published the September 2000 issue of PLS.  Was it over?  

Did I get the last word, as promised?  Having waited three years to publish, Johnson took it 

upon himself to write a tendentious and scathing editorial blaming me for everything, taking 

no responsibility for his own part in this sorry saga of unprofessional and biased editorial 

process.   Moreover, the three-year delay in publication, which Johnson has blamed on me, 

was obviously significantly due to the time Johnson needed to conduct new research for, and 

to write, this Editorial.  In this Editorial, Johnson also published, without permission, 

carefully selected portions of my letters to him that gave a very misleading portrayal of my 

own position in this controversy.  One of the most infuriating aspects of this Editorial was 

Johnson's attempt to portray me as trying to silence my critics by stifling freedom of speech 

through legal threats, even though Johnson knew full well that, when he nearly cancelled 

publication, I had sought another forum for the debate to preserve freedom of speech.  I was 

not invited to respond to Johnson in the same publication, nor in any future issue.  

It is worth noting that Johnson's editorial attack on me constitutes breach of promise, 

since I was assured, in writing, that if I participated, I would have the last word in the 

exchange in the September 2000 issue of PLS.  In his 10 July 2000 letter to all of the 

commentators, Johnson promised about the format: "Mr. Townsend will be responding, in a 

limited number of words, to the commentators only--he will not see Dr. Sulloway's response 



 21 

before completing his own response.  This effectively gives Dr. Sulloway the last word in the 

initial exchange [italics added].  Dr. Sulloway and Mr. Townsend may be allowed an 

additional and final response in the succeeding issue of the journal."  (This promise is also 

noted in Johnson's published Editorial.)  My participation in this exchange was contingent on 

the rules as presented by Johnson, which, like other rules before, were then changed after my 

submissions were finalized and Johnson had read them (bait and switch).  (In my own 

contributions I chose to take the high road and did not attack Johnson.)   

Ironically, not only did Johnson fail to act as an unbiased editor, and not only did he fail 

to give me the last word in the exchange, as he had promised, but he also decided to abandon 

any remaining semblance of editorial neutrality and to become a commentator himself.  

Continuing his ongoing pattern of bizarre and unethical behavior, he published lengthy, but 

highly selective, portions of my letters, which may be an infringement of my copyright (U. S. 

copyright gives special protection to unpublished materials, including letters).  Clearly 

showing the bias in editorial process that was there from the beginning, Johnson wrote a 

lengthy personal attack attempting to exonerate his own editorial misconduct, but did not 

allow me to respond in any way in his journal.  Oddly, Johnson stored up his normal editorial 

comments about a portion of my text, withholding them in order to deprive me of the 

opportunity of clarifying my discussion, so that he could augment his critique.  He also ended 

his Editorial criticisms of me with a fund-raising effort, which makes one wonder whether a 

principal purpose of this criticism was to generate publicity and funds for his floundering 

journal, which completely ceased publishing for several years.  As Dean Simonton, one of 

the commentators, has observed of Johnson's Editorial: "It's clear to me from reading the 

abstract that it was inappropriate to the extreme.  Editors in putting together target-article-



 22 

commentary are supposed to be forthrightly disinterested.  To include that long essay casts 

doubt on the objectivity of the whole business, including his selection of commentators." 

Staying true to his biased editorial conduct, Johnson subsequently allowed his Editorial 

to circulate in electronic form on the Internet in an effort to foment one-sided online 

discussion of the controversy.  By contrast, my own published response to Townsend and to 

the other commentators, where I deal with the relevant scientific matters, was available only 

by purchasing a copy of the same PLS issue whose sales Johnson has apparently sought to 

augment through an ongoing campaign aimed at generating news stories for himself and his 

journal. 

Conclusion: The protests of eleven of the commentators, and the informed judgments of 

five independent journal editors and numerous other scholars, testify to the various 

inequities, broken promises, misappropriation of intellectual resources, misrepresentations of 

my position, and unprofessional editorial tactics adopted by Gary Johnson in his efforts to 

displace responsibility for his own repeated editorial failings.  In particular--contrary to 

Johnson’s allegation--I did not try to suppress Townsend’s legal free speech, nor the 

publication of Townsend's intellectual criticisms.  Instead, I sought to have Townsend's 

manuscript published elsewhere, when Johnson threatened to cancel publication altogether.  I 

did, however, insist that I be treated at least legally, given that there was no chance I would 

be treated fairly. 

It should be emphasized that a series of bad editorial decisions are the primary cause of 

the four-year delay in publication of the September 2000 issue of Politics and the Life 

Sciences.  That journal issue should have been published with other material, if necessary, in 

place of the delayed round table discussion of Townsend's target manuscript.  Alternatively, a 



 23 

modestly revised version of the original Townsend manuscript, as originally proposed by 

Johnson to commentators on 30 April 1999, could also have been published on time.  Of the 

four years involved in the delayed publication, one year was taken up by Townsend's 

extensive revisions and nearly three additional years were apparently taken up by Johnson's 

conducting new research to include in his Editorial, as well as the writing of this Editorial.  

Following the revision of Townsend's manuscript, my own contributions were completed and 

sent to the editor on time, as requested, in March 2001.  At that time I was informed by 

Johnson, in writing, that the roundtable exchange would be published with little or no further 

delay. 

In April 2004 a reporter for a prominent scientific publication spent many days 

interviewing participants in this dispute, including all of the journal editors who I consulted 

about the original Townsend manuscript (1998).  Having begun with the impression 

conveyed by Johnson's Editorial--namely, that I had tried to stifle free speech--this reporter 

eventually came to the conclusion that the dispute stemmed mostly from a bizarre editorial 

lapse on the part of Gary Johnson.  At this point, the reporter's editor canceled the story.  Of 

particular interest is the fact that Johnson and Townsend refused to show this reporter a copy 

of Townsend’s original manuscript. 

Apparently in an effort to gain further attention for himself and his journal, Johnson filed 

a complaint of misconduct against me with the National Science Foundation in September 

2004.  This complaint alleged that I had manipulated and falsified data in connection with my 

research on birth order.  The Inspector Generals Office at the National Science Foundation 

conducted an inquiry into Johnson’s allegations and subsequently rejected them (as reported 

in Nature, 435 [2005]:137).  Below is the text of the ruling I received, dated 28 December 



 24 

2004, by the Office of the Inspector General on this matter: 

   

We received an allegation1 that the subject's2 NSF-funded research3 resulted, in part, in 
publication4 of materials5 that included falsified and manipulated data.6  We reviewed 
information related to the publications and the data.7  We found no evidence of data 
falsification or manipulation.  The focus of this case involved a very controversial 
theory that included considerable disagreement within the community about the 
interpretation of the data.  A disagreement over the interpretation of data is not 
research misconduct.  
.  
This case is closed and no further action will be taken.  
   
.  
1. [Footnote redacted by NSF.]  
.  
2. The subject, Dr. Frank J. Sulloway, is a Visiting Scholar at the Institute of 
Personality and   Social Research, University of California, Berkeley.  
.  
3. NSF proposal DIR-9112305.  
.  
4. The allegation in this case was discussed in an article in Nature (Vol. 431, 21 
October 2004, p. 889).  
.  
5. Born to Rebel, (Pantheon, 1996; Vintage, 1997) authored by the subject as well as 
other related publications (www.sulloway.org).  
.  
6. [Footnote redacted by NSF.]  
.  
7. This includes considerable material provided by [phrase redacted by NSF] the 
subject.  
.  

 

Note: All of the individuals whose views are quoted in this Chronology, based on 

unpublished sources, are quoted with permission. 

 
                                   Sources Mentioned in this Document 
 
 

The following is a list of people who have first-hand knowledge or are otherwise 
qualified to comment on the facts contained in this chronology. 



 25 

 
1. Journal editors who were examined the original Townsend manuscript (1998--which 

was never published) and who thought it contained language and assertions that should not 
be permitted in a scientific publication and that appeared, to some of them, to be defamatory: 
 

Professor Arie Kruglanski, University of Maryland, Department of Psychology. 
 
Dr. Michael Shermer, Director, Skeptics Society (Altadena, CA), and Scientific 
American columnist. 
 
Professor Lawrence Pervin, Rutgers University, Department of Psychology. 
 
Professor Neil Smelser, University of California, Berkeley, Department of 
Sociology. 

 
 

2. Commentators who withdrew from the exchange because of Johnson's decision to 
allow secret and sweeping revisions of the original Townsend manuscript, and who also 
protested against this editorial decision in writing: 
 

Professor Dean Keith Simonton, University of California, Davis, Department of 
Psychology.  
 
Professor Martin Daly, McMaster University, Hamilton, Ontario, Department of 
Psychology.   In their commentary on Townsend's (1998) manuscript, which they 
were forced to withdraw from publication owing to Townsend's extensive revisions, 
Daly and coauthor Catherine Salmon (1999) commented: "Born to Rebel should not 
be considered the final word on birth order effects.  However, it has advanced the 
topic both conceptually and empirically, whereas Townsend's critique misrepresents 
Sulloway's work and contributes little.  We hope that scientists will read Born to 
Rebel and judge for themselves" (quoted from "Birth order has real effects that 
indignant denials cannot banish," unpublished manuscript). 
 
Professor Del Paulhus, University of British Columbia, Department of Psychology.  
 
Professor Lawrence Nyman, Professor Emeritus, City College of New York, 
Department of Psychology. 
 

 
3. An expert on science fraud who has frequently advised me on how to respond to 

Johnson's unprofessional editorial actions, breached promises, and misrepresentations: 
 

Dr. Carolyn Phinney, U.C. Berkeley Ph.D. psychologist, Orinda, CA. 
 
 



 26 

4.  A respected journal editor who wrote to Johnson about the unbalanced nature of his 
format and who also subsequently criticized Johnson's decision to allow Townsend to make 
wholesale substantive changes in his 1998 manuscript, after commentaries had been written 
and submitted for publication. 
 

Professor Stevan Harnad, University of Southampton, Cognitive Sciences Centre.   
 
 
5. Other scholars who are familiar with the original Townsend manuscript (1998) and 

Johnson's unprofessional editorial actions and can comment them: 
 

Dr. Lynn Gale, Center Statistician, Center for Advanced Study in the Behavioral 
Sciences, Stanford.  Dr. Gale, along with Center Statistician Lincoln Moses, provided 
extensive statistical advice in connection with my meta-analysis of the birth-order 
literature and can comment on the ways in which Townsend's supposed replication of 
my research was not a replication at all and also fails to follow accepted scientific 
procedures and basic statistical methodology.  She can also comment on other aspects 
of Townsend's scientific and statistical shortcomings, as well as Johnson's biased 
editorial actions.  As Gale has asserted in print, "four other [journal] editors, many 
colleagues, and, more recently, an independent science reporter investigating the 
entire affair, have all concluded that Johnson's irregular and questionable editorial 
practices were the crux of the problem" (Gale, 2004).  
 
Professor Michael Shanahan, University of North Carolina, Department of 
Sociology.  Shanahan was closely involved with my exchanges with Johnson from 
the beginning, when we spent the year together at the Center for Advanced Study in 
the Behavioral Sciences (1998-1999).  See Shanahan (2004).  

 
 
                                                 References 
 

Collins, Harry M.  (1992).  Changing Order: Replication and Induction in Scientific 
Practice.  2nd ed.  Chicago: University of Chicago Press. 

Freese, J., Powell, B., and Steelman, L. C.  (1999).  Rebel without a cause or effect: Birth 
order and social attitudes.  American Sociological Review, 64:207-31. 

Gale, Lynn  (2004).  Your packaging was unfair. East Bay Express, May 26-June 1, p. 6. 

Hertwig, Ralph, Davis, Jennifer, and Sulloway, Frank J.  (2002).  Parental investment: How 
an equity motive can produce inequality.  Psychological Bulletin, 128:728-45.  

Jefferson, T., Herbst, J. H., and McCrae, R. R.  (1998).  Associations between birth order and 
personality traits: Evidence from self-reports and observer ratings.  Journal of Research in 
Personality, 32:498-509. 



 27 

Johnson, Gary R.  (2000).  Editorial: Science, Sulloway, and birth order: An ordeal and an 
assessment.  Politics and the Life Sciences, 19:221-245. 

Numbers, Ronald L.  (1998).  Darwinism Comes to America.  Cambridge and London: 
Harvard University Press. 

Paulhus, D. L., Trapnell, P. D., and Chen, D. (1999).  Birth order effect on personality and 
achievement within families.  Psychological Science, 10:482-88. 

Rohde, Percy A., Atzwanger, Klaus, Butovskaya, Marina, Lampert, Ada, Mysterud, Iver, and 
Sulloway, Frank J.  (2003).  Perceived parental favoritism, closeness to kin, and the rebel of 
the family: The effects of birth order and sex.  Evolution and Human Behavior, 24:261-76. 

Rosenthal, Robert, and Rosnow, Ralph L.  (1991).  Essentials of Behavioral Research: 
Methods and Data Analysis.  2nd ed.  Boston: McGraw Hill. 

Salmon, Catherine, and Daly, Martin.  (1998).  Birth order and familial sentiment: 
Middleborns are different.  Evolution and Human Behavior, 19:299-312.   

Shanahan, Michael  (2004).  Why Sulloway had every right to be perturbed.  East Bay 
Express, May 26-June 1, p. 4. 

Sulloway, Frank J. (1979).  Freud, Biologist of the Mind: Beyond the Psychoanalytic Legend 
(New York: Basic Books). 

Sulloway, Frank J. (1996).  Born to Rebel: Birth Order, Family Dynamics, and Creative 
Lives (New York: Pantheon).  

Sulloway, Frank J. (2000a).  Born to Rebel and its critics.  Politics and the Life Sciences, 
19:181-202. 

Sulloway, Frank J. (2000b).  Reconceptualizing the influence of birth order: A reply to the 
commentators.  Politics and the Life Sciences, 19:203. 

Sulloway, Frank J. (2002a). Technical report on a vote-counting meta-analysis of the birth-
order literature (1940-1999).  (Http://www.sulloway.org/metaanalysis.html.)  

Sulloway, Frank J.  (2002b).  Biographical data on political activists. 
(Http://www.sulloway.org/politics.html.) 

Svetlov, Vladimir. (2004).  The real dirty secret of academic publishing: You can get almost 
anything into print if you go far enough down the ranks of journals. Nature, 431:897. 

Townsend, Frederic (1997).  Rebelling against Born to Rebel.  Journal of Social and 
Evolutionary Systems, 20:191-204. 

Townsend, Frederic  (1998). Birth order and rebellion: Reconstructing the research in Born 
to Rebel.  Withdrawn from publication. 

Townsend, Frederic (2000), Birth order and rebelliousness: Reconstructing the research in 
Born to Rebel. Politics and the Life Sciences, 19:135-56. 


